Ako Havran s Hríbom verejnoprávnosť tvorili

Ľudovít Števko
23.05.2017 3 280 archív

Nie je tajomstvom, že u nás funguje mediálna plutokracia, ktorá ovláda dvojaké druhy médií: na jednej strane bulvárne noviny a časopisy, v ktorých výstredné, až stupídne a cynické sa stáva kultúrnou normou a na druhej strane tzv. mienkotvorné médiá, ktoré sledujú politické ciele. Z povahy týchto médií vyplýva, že tu nie je možná pluralita myšlienok, že obsahy v nich sú prezentované ako jedine správne a rozumné a iné postoje sú pod paľbou kritiky označované ako extrémne.

Popri súkromných médiách poplatných svojim majiteľom a ich politickým cieľom pôsobí u nás tzv. verejnoprávne médium, ktoré by malo vypĺňať, okrem svojho zákonného poslania, jednostranné informačné vákuum objektívnymi informáciami a politicky nestrannou publicistikou.

Program a koncepcia vysielania tohto média, ktoré si na Slovensku platia koncesionári musia napĺňať princípy verejnoprávnosti a národnej kultúrnej inštitúcie. Národný a kultúrny princíp ako aj nestrannosť sú zakotvené v zákone o RTVS. Programové služby Rozhlasu a televízie Slovenska podľa paragrafu 3 písmeno b) poskytujú: „nestranné, overené, neskreslené, aktuálne, zrozumiteľné a vo svojom celku vyvážené a pluralitné informácie o dianí v Slovenskej republike i v zahraničí na slobodné utváranie názorov, c) rozvíjajú národné povedomie a kultúrnu identitu obyvateľov Slovenskej republiky...“

 

Havran ako Hríb. Čert ako diabol

Dnes verejná služba pod skratkou RTVS vo svojej honbe za sledovanosťou túto funkciu neplní. Súčasný generálny riaditeľ Václav Mika je imúnny voči požiadavkám kultúrnej obce i radových divákov.

Neunúval sa odpovedať na otvorený list 132 osobností verejného života – historikov, spisovateľov novinárov, vedeckých a kultúrnych pracovníkov, poukazujúcich na vážne nedostatky vo vysielacej štruktúre, ktorú najmä v publicistike ovládli minoritné, súkromné skupiny historikov, politológov a moderátorov.

„Chceme skutočnú pluralitu názorov,“ písalo sa v obsažnom liste. Odvtedy ubehol nejaký ten rôčik a v podstate sa nič nezmenilo. Akurát sprofanovanú diskusnú tribúnu Štefana Hríba nahradila súkromná televízna tribúna Michala Havrana.

Na Radu pre vysielanie a retransmisiu prišlo v minulosti viacero podaní na televíznu reláciu Večera s Havranom, ktorú diváci považovali za neobjektívnu. Rada dospela k záveru, že verejnoprávna televízia porušila v prípade tejto diskusnej relácie zákon. Konkrétny program vyhodnotila ako politickú publicistiku a reláciu považovala za neobjektívnu, lebo výber hostí reprezentoval len jedno názorové spektrum, pričom diskusiu nevyvažoval ani moderátor.

Oveľa kritickejšie sa na adresu verejnoprávnej televízie vyjadril v mediálnom výbore NR SR Miroslav Číž: „Novinári, ktorí sú v RTVS, odpusťte mi tú skratku, majú hodnotovo blízko k bratislavskej kaviarni. Preberá sa rétorika denníkov N a SME, ktoré vedú aktívny politický zápas. Je pre mňa obrovským sklamaním aj relácia pána Havrana, ktorý sa stal jedným z hlavných redaktorov SME.“

Zvláštne na prípade relácie Večera s Havranom je, že jej externý majiteľ a moderátor v jednej osobe sa nedávno v článku RTVS nie je vaša televízia v denníku SME oboril na kritikov Mikovej televízie a poúčal politikov (Smeru-SD a SNS) takto: „RTVS je miestom verejnosti, robia ju dospelí profesionáli a politici by sa k jej ľuďom mali správať s úctou, tak ako to očakávame od ústavných činiteľov...“ Nuž, nemala by byť rovnaká úcta aj vo výbave „televíznych profesionálov“, redaktorov a moderátorov?

-------------------------------------------------------------------------

Kto za koho kope: Byť ocenený Sorosovou nadáciou, aj to môžu niektorí ľudia na Slovensku chápať ako poctu.

-------------------------------------------------------------------------

Spôsob ako neraz viedol diskusiu Braňo Dobšinský s premiérom Robertom Ficom aj ďalšími politikmi bol unikátny moderátorskou aroganciou. Z jeho moderovania musel mať divák dojem, že nezastupuje koncesionárov, na ktorých sa odvolával, ale šéfa politickej strany OĽaNO a poslanca parlamentu Igora Matoviča. O „nestrannosti“ svedčí aj škandalózna komunikácia šéfa televízneho spravodajstva Lukáša Dika s Gáborom Grendelom, pravou rukou Daniela Lipšica, ktorý sa správal ako „dievča na telefón?!“ Za také politické lokajstvo mal Diko do hodiny letieť z verejnoprávnej inštitúcie. Lenže on sa stal mediálnym hrdinom a pre generálneho riaditeľa Václava Miku osvedčeným profesionálom.

Na tieto vážne prešľapy súčasného vedenia RTVS treba myslieť pri nadchádzajúcej voľbe generálneho riaditeľa. Lebo ryba smrdí od hlavy. Bez ohľadu na to, čo o tom píše teológ Havran, ktorý si môže obhajovať svoj džob u Miku do roztrhania tela.

-------------------------------------------------------------------------

TRIČKO SLOVENSKÉHO HNUTIA OBRODY

Prichystali sme pre vás nové tričká Slovenského Hnutia Obrody. Tričko SHO je k dispozícii v našom internetovom obchode www.vlastenec.sk alebo zavolajte na tel. číslo 0908 800 782. Odkaz na tričko: TU

--------------------------------------------------------------------------

TIP: Jedna z najkrajších šiltoviek so štátnym znakom Slovenskej republiky. Šiltovku si môžete objednať na stránke www.vlastenec.sk, alebo na čísle 0908 800 782.

Pridaj komentár