Pocta hrdinskému kňazovi či ďalšia proticirkevná „masírka“?

Matúš Novoveský
19.10.2018 7 197 achív

Keď sa slovenský mediálny mainstream pustí do problematiky cirkví, je obvykle o katastrofu postarané. Výnimkou je jedine konzervatívny denník Postoj, ktorý spolupracuje s katolíckymi teológmi, takže nejaké povedomie o týchto otázkach má. S denníkom Pravda je to, pochopiteľne, horšie. A, vlastne, čo aj čakať od nástupcu hlavného slovenského komunistického denníka pred revolúciou? Moderná Pravda sa už síce nehlási k Leninovi či triednemu boju, ale istý antiklerikalizmus tomuto periodiku zostal.

Lajcha sa zastáva zavedenia prístupu, aby celibát pre katolíckych kňazov bol dobrovoľný, napísal k tomu aj dve knihy.Dôkazom je aj najnovšia téma úvah o zrušení povinného celibátu. Než sa pustíme do analýzy samotného spracovania témy redakciou, poznamenajme, že téma bola rozobratá hneď na druhej a tretej strane vydania z 10. septembra a zaberala tak celý spravodajský priestor dvojstrany, ktorý dopĺňala ešte inzercia Lidlu.

 

Morbídnosť cirkvi podľa Lajchu

A teraz, o čo išlo. Katolícky farár Michal Lajcha nechal odhaliť v obci Kľak pamätnú tabuľu farárovi menom Rudolf Klucha, ktorý sa zaslúžil o záchranu životov zhruba tristo svojich farníkov koncom druhej svetovej vojny, keď hrozilo, že ich postrieľajú Nemci. To však nie je samotná pointa článku. Tá spočíva až v tom, že dotyčný farár mal neskôr pomer so ženou, ktorá mu porodila tri deti. A tu už článok dostáva tie správne „grády“: cirkev farára roky „zaznávala“, napriek tomu, že to bol taký hrdina. Terajší farár Lajcha je už podľa vzhľadu na fotografii bojovný človek a tento dojem si človek utvrdí, keď sa začíta do rozhovoru s ním. Lajcha sa zastáva zavedenia prístupu, aby celibát pre katolíckych kňazov bol dobrovoľný, napísal k tomu aj dve knihy. Článok Števa Rimaja uzatvára veľmi emotívne ladený výrok Lajchu na adresu povinnosti kňazského celibátu: „Morbídnosť cirkvi spočíva v tom, že manželka je definovaná cirkevným právom ako jednoduchá prekážka. Čiže ak by sa chcel ženatý muž stať kňazom, musí jeho manželka zomrieť. V cirkvi, ktorá stojí na strane života, je smrť manželky bránou ku kňazstvu ženatého muža,“ zhŕňa svoju drsnú interpretáciu cirkevnej náuky kňaz Lajcha. Pre férovosť dodajme, že Pravda oslovila pre vyjadrenie aj Konferenciu biskupov Slovenska, ktorá však odkázala prostredníctvom svojho hovorcu len toľko, že si ešte prípad musia naštudovať.

A tak tu máme, hneď vedľa reklamy na pomaranče a jablká z Lidlu, ďalší tvrdý úder voči konzervativizmu, či „skostnatenosti“ cirkvi. A o pár strán ďalej si ešte môžeme prečítať nekompromisný proticirkevný komentár Martina Krna, téme sa dokonca venuje aj karikatúra Miloša Gašparca. Poznamenajme ešte aj to, že téma sa ocitla zároveň aj v iných médiách.

Ako sa na to pozerať? Hrdinstvo je hrdinstvo, o tom niet pochýb. Ale o čom je možné mať pochyby je, či by sa iste statočný farár Klucha dočkal takého „exkluzívneho“ mediálneho priestoru, pokiaľ by sa nebol zamiloval. Z denníka vlastne človek medzi riadkami číta, že aj jeho životný štýl, ktorým sa postavil proti učeniu svojej cirkvi a svojmu vlastnému záväzku, je priam „neslušné“ mu vytýkať.

Ale druhým a nemenej podstatným „hrdinom“ celého tohto spravodajstva je súčasný farár Lajcha, ktorý nielen prispel k „očisteniu“ menu Kluchu, ale aj presadzuje zmenu postoja cirkvi vo veci celibátu. V rozhovore dokonca argumentuje tvrdením, že „hroznou daňou za absolutizáciu celibátneho stavu v klére“ je pedofília.

 

Falošní teológovia medzi nami?

Ak máte pocit, že ste už v mainstreame podobné texty čítali, nemýlite sa. V poslednom čase sa veru priam „roztrhlo vrece“ s teológmi, ktorí prinášajú odlišný pohľad než ich cirkevní nadriadení a vôbec oficiálni predstavitelia cirkví. Spomeňme si na Havrana, Pavlúsa, Prostredníka, ale trebárs aj na katolíckeho arcibiskupa Róberta Bezáka, ktorý nedávno vyslovil podporu liberálnej kandidátke na post prezidentky SR Zuzane Čaputovej. Práve takíto predstavitelia dostávajú v mainstreamových masmédiách nadštandardný priestor – a názory, ktoré sú naopak „cirkevným mainstreamom“, sa do týchto médií spravidla ani nedostanú.

Nechcem teraz otvorene nazývať aj farára Lajchu z Kľaku „liberálom“, pretože jeho argumenty nie sú všetky scestné a nad niektorými sa dá aj z kresťanského a katolíckeho stanoviska iste zamyslieť. Avšak možno istotne pochybovať o spôsobe, akým celú záležitosť otvoril. Argumentovať proti povinnému celibátu „morbídnosťou“ cirkvi a mŕtvou manželkou? Pán farár si isto dobre uvedomoval, že to celé môžu výborne využiť nepriatelia cirkvi. A nielen cirkvi, ale vôbec všetkého tradičného, čo stáročia utváralo aj slovenskú identitu. Cíti teraz otec Lajcha zadosťučinenie? Bolo PR od Pravdy a ďalších liberálne ladených médií to pravé na očistenie mena zosnulého farára-hrdinu?

Je vskutku zarážajúce, ako prehnane sa liberálne médiá starajú o vnútorné zásady cirkví, ktoré v prípade väčšiny svojich členov zastávajú úplne iné hodnotové pozície než tieto médiá. A tak nie je vôbec prehnané, ak si v tejto súvislosti spomenieme trebárs na režimistické organizácie Pacem in terris či Mierové hnutie katolíckeho duchovenstva, ktoré sa tiež snažili meniť cirkev „na svoj obraz“, resp. na obraz aktuálnej komunistickej ideológie.

Pokiaľ nebudú väčšinové stanoviská katolíckej či evanjelickej cirkvi rešpektované v médiách aspoň tak ako tie „rebelské“, menšinové, nebudú tieto médiá vôbec prispievať k lepšiemu porozumeniu medzi veriacimi rôznych denominácií, ako aj týchto s občanmi bez vyznania. Ale o to im, podľa všetkého, ani nejde.

-------------------------------------------------------------------------

TRIČKO SLOVENSKÉHO HNUTIA OBRODY

Prichystali sme pre vás nové tričká Slovenského Hnutia Obrody. Tričko SHO je k dispozícii v našom internetovom obchode www.vlastenec.sk alebo zavolajte na tel. číslo 0908 800 782. Odkaz na tričko: TU

--------------------------------------------------------------------------

TIP: Jedna z najkrajších šiltoviek so štátnym znakom Slovenskej republiky. Šiltovku si môžete objednať na stránke www.vlastenec.sk alebo na čísle 0908 800 782.

Pridaj komentár