V nedeľu 26. mája sa vo večerných hodinách na úseku štátnej „cesty“ medzi Bátkou a Figou stala hrôzostrašne vyzerajúca autonehoda. Vraj za ňu mohol 24-ročný vodič, ktorý neprispôsobil svoju jazdu stavu vozovky a čelne sa zrazil s oproti idúcim autom. Našťastie, táto nehoda si nevyžiadala stratu na ľudských životoch.
Keď som však čítal vyjadrenie Polície Slovenskej republiky na sociálnej sieti, okrem radosti, že sa nikomu nič vážne nestalo, sa ma zmocnilo aj rozčarovanie nad konštatovaním, že ide o vozovku. Tento tankodrom, ktorý spája Zvolen s Košicami by totiž pokojne mohol konkurovať „cestným komunikáciám“ v rozvojových krajinách. Špeciálne tento nehodový úsek na kopec Teška, ktorého zvlnený povrch pripomína odvodňovacie kanále, jamy až krátery na nočnom Mesiaci a krajnice vo vás vyvolávajú pocit, že kedykoľvek môžete skončiť v jarku alebo v dolinke pod „cestou“. A takto to vyzerá už roky.
Cesta je preťažovaná, (ne)kompetentní tento stav ignorujú a starostlivosť zanedbávajú, alebo sa „postarajú“ alibistickým osadením dopravného značenia. „Klasika“. Táto cesta je priam zrkadlom (ne)záujmu vládnych špičiek, ktoré náš región využívajú na lacný politický populizmus, a štandardných politikov o gemerský región.
Tento nezáujem zosilňuje aj fakt, že sľubovaná rýchlostná cesta R2 cez tento región nepovedie v plnom profile, ale iba v polovičnom, lebo výstavba v plnom sa vraj neoplatí. Vraj ani tento nehodový úsek, ktorý by R2-kou mal byť v roku 2024 nahradený, nie je dostatočne vyťažený na to, aby sa stavalo v plnom profile, ktorý je pre tento región a Slovensko veľmi dôležitý z viacerých dôvodov.
1. Ide o najkratšiu možnú trasu z Bratislavy do Košíc a späť.
2. Viac investícií, prílev investorov. Špeciálne okres Rimavská Sobota už dlhodobo trápi najvyššia nezamestnanosť, a to hlavne kvôli nevyhovujúcej cestnej infraštruktúre.
3. Slováci v týchto častiach Slovenska nesmú byť druhotriednymi obyvateľmi nášho štátu a kompetentní musia vytvárať podmienky pre všetkých občanov, aby neopúšťali svoje domovy a viedli plnohodnotný život a vytvárali hodnoty v našom regióne.
Toto by malo trápiť ministra dopravy Érseka. Avšak on považuje za veľmi dôležité vymeniť malé tabule za väčšie. Určite sa tým zlepší každodenný život občanov na slovenskom juhu, myslené ironicky.
Autor: Pavol Poprocký